Na zakończenie cyklu koncertowego SoundLab w sezonie 2016/2017 Filharmonia zaprasza na niezwykły wieczór, podczas którego do Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie prowadzonej przez Andre de Riddera (dyrygenta wciąż eksplorującego nowe przestrzenie muzyczne) dołączą dwie osobowości muzyki elektronicznej – Matthew Herbert, prezentując swój projekt Matthew Herbert recomposed Mahler X symphony oraz Henrik Marstal ze swoją ambientową interpretacją muzyki Gustava Mahlera. Na żywo, w tych dwóch projektach dokona się scalenie barw akustycznych wytwarzanych przez potężny skład orkiestry symfonicznej z dźwiękami generowanymi elektronicznie.
XX wiek przyniósł rewolucyjne zmiany w muzyce, począwszy od totalnej rekonstrukcji dotychczasowo królujących ściśle określonych form, co doprowadziło do „oczyszczenia” muzycznej materii, a co za tym idzie, budowania nowych struktur na bazie muzycznych cząstek elementarnych, takich jak dźwięk i czas. Do muzycznej rewolucji przyczynił się także rozwój technologiczny oraz powstałe w latach 50 XX wieku studia eksperymentalne muzyki elektronicznej. Od tej pory muzyka generowana elektronicznie rozpoczęła swoją ekspansję oraz reinterpretację dotychczasowej kultury muzycznej. Stojąc u progu XXI wieku producenci muzyki elektronicznej w pewien sposób wrócili jednak do korzeni, biorąc pod warsztat przetworzeń elektronicznych dzieła wielkich kompozytorów. Wśród nich znalazł się Gustav Mahler.
Twórczość Gustava Mahlera zdaje się być kwintesencją tego co zadziało się w historii muzyki począwszy od Bacha a na Straussie kończąc na rozszerzonej harmonice Schoenberga. Jego muzyka łączy kontrast zbudowany między doczesnością a aspektem nadprzyrodzonym. Jego łamanie stylów, ironiczna gra barwą i dźwiękiem w klasycznej jednak formie, stały się inspiracją dla dwóch wybitnych artystów muzyki elektronicznej – Matthew Herberta i Henrika Marstala.
Niezależnie od siebie, funkcjonując w różnych częściach świata, tak naprawdę mając odmienne podejście do tworzonej przez siebie elektorniki, tych dwóch artystów postanowiło zmierzyć się ze spuścizną Gustava Mahlera. Ich innowacyjne artystyczne idee podparte technologiczną wiedzą pozwalają odkryć muzykę Mahlera na nowo – paradoksalnie za pomocą współczesnych środków przekazu, dojrzeć jeszcze dokładniej ukryte w niej piękno.
Matthew Herbert (ur. w 1972 roku), brytyjski muzyk elektroniczny i producent muzyczny, światowe uznanie zdobył w latach dziewięćdziesiątych. Od albumu Around the House (1998) tworzy muzykę opartą na znalezionych dźwiękach. Jest niezaprzeczalnie ikoną muzyki elektronicznej, twórcą ignorującym jakiekolwiek granice, poszerzającym spectrum oddziaływania dźwięków na człowieka.Matthew Herbert wziął na warsztat Adagio z X symfonii Mahlera, a następnie poddał swoistego rodzaju manipulacji istniejącym źródłem dźwięku. Stając na scenie wraz z orkiestrą symfoniczną grającą oryginalną kompozycję Mahlera – przetwarza muzykę graną na żywo, rozszerzając i uzupełniając jej zasięg emocjonalny.
Duński artysta Henrik Marstal Mahlera odczytał inaczej. Jako twórca muzyki ambientowej raczej uwspółcześnia Mahlera odbiorcy, nadając tej muzyce nowy wymiar. Marstal wykorzystuje fragmenty z paru symfonii Mahlera, i w przeciwieństwie do dzieła Matthew Herberta, podchodzi do tej muzyki bardziej na zasadzie przetworzenia aniżeli dokomponowania i rekonstrukcji.
Projekt „SOUNDLAB – filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej – druga edycja" dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patronem medialnym cyklu SoundLab jest AMS.
Dofinansowanie
Patronat medialny
SZCZEGÓŁY
LAB 9: El Mahler - Herbert / marstal:lidell / Ridder
25-06-2017 17:00
Sala symfonicznaFilharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
70-515 Szczecin