Mamy zaszczyt i przyjemności zaprosić Państwa na finał I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza organizowany przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS i naszą Filharmonię. Jury rozpatrzyło 176 prac z Argentyny, Austrii, Białorusi, Brazylii, Chin, Cypru, Danii, Finlandii, Grecji, Niderlandów, Hiszpanii, Kanady, Korei Południowej, Macedonii, Niemiec, Polski, Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii oraz Włoch. Sześć zakwalifikowanych do finału kompozycji zostanie prawykonanych przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie.
Idea konkursu urzeczywistniła się po raz pierwszy w 2018 roku, który był rokiem stulecia istnienia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i obchodów 70. rocznicy utworzenia Filharmonii w Szczecinie. –
Filharmonia w Szczecinie to pierwsza filharmonia w Polsce, która odważyła się na krok, jakim było zaproponowanie publiczności w ramach koncertu abonamentowego program składający się z samych prapremier. To zachęta dla innych instytucji! - powiedział o poprzednim finale Miłosz Bembinow, wiceprezes ZAiKS-u i sekretarz jury.
Laureat konkursu Wojtek Kostrzewa wspomina:
Niełatwe rzeczy popisałem, dlatego jestem pełen uznania dla Orkiestry za wykonanie mojego utworu tak, jak rzeczywiście go sobie wyobrażałem. Doskonała atmosfera panowała zwłaszcza na próbach, kiedy wszyscy, również z innymi finalistami, pracowaliśmy nad uwagami, detalami i chyba pierwszy raz na konkursie uczestnicy współpracowali, a nie rywalizowali!
W tym roku organizatorzy postanowili powołać cykliczny konkurs kompozytorski, który będzie się odbywał w cyklu dwuletnim. Odważna przestrzeń budynku, która jest inspiracją do pokazywania współczesnego repertuaru, niesamowita publiczność, która towarzyszy nam już od wielu lat, i patron, którego twórczość jest prawdziwym wyznacznikiem muzycznej wrażliwości i orkiestrowego kunsztu – to elementy, które składają się i składać się będą na wyjątkowość finału I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza.
Poznaj sylwetki finalistów
Jury pod przewodnictwem profesora Marcina Błażewicza rozpatrzyło 176 prac. Do finału zakwalifikowano sześć kompozycji (kolejność alfabetyczna wg nazwisk kompozytorów):
- Jin Seok Choi – „Sunrise in Hyangil Am”
- Claudio Passilongo – „Symphonic Dystopia”
- Tomas Peire-Serrate – „Borealis”
- Adam Porębski – „Iluzje”
- Andrzej Szachowski – „Helix Nabula”
- Tomasz Szczepanik – „rumori”
Jin Seok Choi
Swoją edukację muzyczną zdobywał w ojczyźnie – Południowej Korei. Studiował tam kompozycję w dwóch stołecznych uczelniach. Jest laureatem tak ważnych w Korei prezentacji muzyki współczesnej jak Joogang Music Competition, Seoul Contemporary Music Festival czy ARCO contemporary Music Festival. W 2019 wziął udział w XVI Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Kazimierza Serockiego, zdobywając I nagrodę oraz nagrodę specjalną. Wykonanie zwycięskiego utworu, dokonane przez Hashtag Ensemble w studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, transmitowane było w Polskim Radiu. Polski sukces otworzył mu drogę do kolejnych nagród, m.in. w luksemburskim konkursie „Artistes en Herbe” i konkursie kompozytorskim Fundacji Franza-Josefa Reinla w Austrii.
Claudio Passilongo
Jest kompozytorem włoskiego pochodzenia na stałe mieszkającym w Danii. Ukończył z wyróżnieniem konserwatorium muzyczne w Neapolu, po czym studiował kompozycję w Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Jest obecnie organistą w kościele św. Klemensa w duńskim Randers. Komponuje utwory orkiestralne, chóralne, dla zespołów kameralnych i solistów. Jest również uzdolnionym pianistą jazzowym, znanym z licznych koncertów. Jest autorem muzyki filmowej i teatralnej, tworzy kompozycje organowe, nie stroni od innowacyjnych projektów muzycznych, takich jak Roskildes Åbne Værksted, zorganizowany w 2016 przez Muzeum Sztuki Współczesnej w Roskilde.
Tomàs Peire-Serrate
Pochodzi z Barcelony, ale od lat mieszka i pracuje w Los Angeles. Tworzy muzykę filmową dla wielu wytwórni, a swoje utwory prezentował całym świecie podczas serii koncertów takich jak Klang (Helsinki), Off Liceu (Barcelona) Hear Now i Jacaranda (Los Angeles) czy też na festiwalach, m.in. Zodiac (Nicea), HighScore (Pavia), Vipa (Valencia, Re-Imagined (Hong Kong), Chopin and Friends (New York). Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym trzeciej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum” i Grand Prix na festiwalu „iSing!” w Shouzou (Chiny).
Adam Porębski
W 2014 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie kompozycji oraz w klasie skrzypiec. W 2016 roku otrzymał stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, a od września 2020 roku pełni funkcję prodziekana na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii na macierzystej uczelni. Dorobek twórczy Adama Porębskiego zawiera ponad 70 kompozycji, wykonywanych w wielu krajach Europy, USA i w Australii, oraz obejmuje różnorodne gatunki i formy muzyki instrumentalnej, wokalnej i elektroakustycznej. Jest laureatem kilkunastu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich.
Andrzej Szachowski
Student kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończył studia muzykologiczne na Uniwersytecie Ma na swoim koncie wyróżnienia na prestiżowych konkursach kompozytorskich poświęconych muzyce filmowej, m.in. Young Talent Award (Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie) i Transatlantyk Film Music Competition w Łodzi. Pracuje w Polskim Radiu Chopin i Programie 2 PR, gdzie zajmuje się montażem dźwięku i produkcją autopromocji. Okazjonalnie komponuje muzykę do reklam i filmów krótkometrażowych. Regularnie współpracuje z laureatem Oscara Janem A.P. Kaczmarkiem.
Tomasz Szczepanik
Kompozytor, aranżer, dyrygent i pedagog. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Łodzi: edukację artystyczną, kompozycję, teorię muzyki pod kierunkiem oraz Podyplomowe Studia Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej. Studiował muzykę elektroniczną pod kierunkiem Krzysztofa Knittla. Brał udział w kursach kompozytorskich m.in. w Letniej Akademii Muzycznej we Wrocławiu (2012), czy Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie (2012). W 2017 roku uzyskał stopień doktora. Jego utwory były prezentowane podczas festiwali i koncertów: Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, w Filharmonii Narodowej, Łódzkiej, Bydgoskiej, Gdańskiej, Gorzowskiej i wielu innych miastach Polski i Europy. Jest laureatem licznych konkursów.